Zomerreis 2017

IMG_0742

Met trots presenteer ik het reisverslag van onze reis. Ik, Else, had het voorrecht om reisleider te zijn van een groep van 7 jonge mensen, maar we hebben het eigenlijk vooral samen gedaan. Vanaf het begin voelde het voor ons al alsof we met een groep vrienden op reis gingen. We hebben een bijzondere reis gehad. We mochten 13 kinderen uit het ‘second chance education program’, dat geleid wordt door Baba en Betty, meenemen op kamp. Het waren vijf bijzondere dagen. We hebben gelachen, gezwommen, gespeeld, gehuild en heel speciaal, voor God gekozen. Het was een hele bijzondere reis die op iedereen een diepe indruk heeft achter gelaten. Dat maakt ook dat we eigenlijk allemaal niet naar huis willen en geen afscheid willen nemen van Baba, noch Betty, noch de kinderen. Hieronder delen een aantal medereizigers hun ervaringen. Geniet ervan en hopelijk word je net zo geraakt als wij allemaal.

Else

IMG_1054

Amber:

“Dit is de derde keer dat ik met een zomerreis mee ben gegaan. Het was een ontzettend gave reis! We hebben in de voorbereiding uitstekend contact gehad met het Roemeense team, wat de teams ook hechter maakte. We hadden allemaal het verlangen iets van Gods liefde uit te delen aan de kinderen en volgens mij is dat ook gebeurd. De kinderen die mee op kamp gingen, waren de kinderen die een jaar les hebben gehad van Baba en Betty. Dit was duidelijk te merken. De kinderen luisterden (relatief) goed en konden voor een langere tijd geconcentreerd luisteren. Natuurlijk blijven het kinderen, en de laatste avond was er veel geëtter. Door dit onhandelbare gedrag zouden we niet naar het kampvuur gaan waar de kinderen een keuze voor God konden maken. Dit was voor iedereen een domper. Maar Betty kon dit verdriet omzetten tot een perfect keuzemoment. Alle kinderen hebben huilend hun zwarte, onreine hart verbrand en kregen daarna een wit rein hart met een persoonlijke boodschap en een knuffel van onvoorwaardelijke liefde. Het was een zeer intiem en bijzonder moment, waar ik nu nog kippenvel van krijg. De kinderen en wij hebben de liefde van God mogen ervaren. We konden niets anders dan dit mooie moment afsluiten met chocobanana bij het kampvuur :). Het was een ontzettend mooie, bijzondere reis, waarin ik liefde van God heb mogen uitdelen, en ikzelf ook in geloof ben gegroeid.”

IMG_0969

Tamara en Martijn:

“Wat hebben we het gezellig gehad met elkaar! We hebben veel samengewerkt en contact gehad met het Roemeense team.  In de vergaderingen hadden we als groep al enorm veel voorbereid. Ook hebben we allemaal persoonlijk, 24 uur gevast en gebeden voor de straatkinderen. De sponsoracties waren erg geslaagd. Eenmaal aangekomen in Roemenië kwamen we in het nieuwe inloophuis. Wat ontzettend tof om de vooruitgang te zien van stichting Coming Home! Beide zondagen hebben we gespendeerd bij Daan en Debora, heerlijk gegeten en het super gezellig gehad! Eenmaal op het tienerkamp aangekomen stonden we allemaal perplex, wat een luxe. Een zwembad, aparte kamers met lekkere bedden en niet te vergeten…. douches. De kids hebben elke dag wel 4 keer gedoucht en hebben 2 a 3 uur per dag in het zwembad gelegen. Het viel ontzettend op, dat de kinderen een stuk handelbaarder waren in vergelijking met vorig jaar. Ook bij het knutselen waren de kinderen erg secuur bezig. Ongelofelijk wat een jaar school met de kinderen gedaan heeft en mooi om te zien wat een groei ze hebben doorgemaakt. Kortom, het was een superkamp! Enorm leuk contact met Baba en Betty gehad en ontzettend veel lol gehad met elkaar! Op naar het volgende jaar:)”

IMG_0845

Stephanie:

“Wat een onvergetelijke reis en een ontzettend bijzonder kamp hebben we gehad. We hebben met de kinderen gelachen, samen gehuild. We hebben heel veel geknuffeld en elkaar getroost. We hebben heel veel van Gods liefde uitgedeeld en onwijs veel liefde teruggekregen. We hebben samen God alle eer mogen geven. Het mooiste moment was toen de kinderen (en het team) voor God hebben mogen kiezen door hun ‘zwarte hart’ (van papier) te verbranden en een ‘wit, rein hart’ daarvoor in de plaats te krijgen. Dat deze keuze bewust en oprecht werd gemaakt met alle emoties die daarbij komen kijken, maakte dat het een onvergetelijk moment was, die zij en wij hopelijk een leven lang mogen onthouden. Daarnaast zijn we onwijs trots op de vooruitgang die de kinderen geboekt hebben. Hoe belangrijk een jaar school al wel niet is, daar werden we ons wel goed bewust van. Natuurlijk blijven het kinderen en zijn ze soms niet even gehoorzaam. Toch hebben ze zich bijna het hele kamp voorbeeldig gedragen, goed geluisterd, meegeholpen als we dat vroegen. Alleen maar lof voor Baba en Betty, die hun deze skills hebben aangeleerd! Ze doen het fantastisch. We mogen God danken voor het jaar van onderwijs van Baba en Betty en dat wij ze een weekje hebben mogen verlossen uit de ellende, waar zij in wonen.”

IMG_1512