Tel je zegeningen!

IMG_4785

IMG_4040

Op zaterdag 9 juli was het dan zover: de start van de tweede zomerreis van CH! ’s Morgens verzamelden we  in alle vroegte bij Jan-Joost om gezamenlijk de reis te beginnen. Kees Kropff was ook aanwezig en heeft met de groep een stukje gelezen en gebeden. Hierna gingen we onderweg naar Eindhoven, vanwaar de vlucht naar Cluj Napoca zou vertrekken. In Cluj stonden Mirjam en Dirk-Jan ons al op te wachten en hebben we onze reis naar Targu Mures voortgezet. Na te zijn aangekomen bij het gastenverblijf van ds. Lörincz stond de rest van de dag in het teken van boodschappen doen, elkaar beter leren kennen en relaxen.

Op zondag zijn we in de ochtend naar de kerk van Daan en Debora geweest, de Harvest Church in Targu Mures. Hoewel er niet voor iedereen vertaling was, was het toch een toffe dienst. Na de dienst hebben we even wat tijd thuis gehad en aan het eind van de middag zijn we richting Daan en Debora gegaan voor een barbecue en, ook een leuke bijkomstigheid, de finale van het EK voetbal.

Maandagochtend zijn we naar het inloophuis van CH! Gegaan om voorbereidingen te treffen voor het kamp. Na een gezamenlijke dagopening met het Roemeense CH team zijn we de sketches gaan oefenen. Hierna zijn we opgesplitst in groepen en is een deel van de groep boodschappen voor kamp gaan doen met Baba en Petri en een ander deel is het spandoek voor het kamp gaan maken. In de loop van de middag waren alle voorbereidingen klaar en hebben we verder een rustige avond gehad.

Op dinsdag was het tijd voor het kamp! Aangezien er zoveel kinderen meegingen, was het kamp gesplitst in een jongens- en meisjeskamp. De eerste paar dagen gingen we met de jongens op pad, die al vroeg voor de deur stonden de trappelen. Na een voorspoedige reis richting Praid hebben we, nadat iedereen een beetje gewend was, introductiespellen gedaan en geknutseld. Bij het knutselwerkje moest iedereen een wens voor een ander opschrijven en deze op het aanwezige kruis hangen. Hier kwamen hele mooie dingen uit naar voren! Na het avondeten volgde nog het avondprogramma met één van de sketches, een Bijbelverhaal en sloot Baba de avond af met een verhaaltje voor het slapen gaan.

Woensdagochtend, tijd voor de eerste ochtendgymnastieksessie. Hoewel de jongens wat moeilijk los kwamen, stonden ze na een tijdje vrolijk mee te dansen. Na het ontbijt was het tijd voor de volgende knutselactiviteit: het maken van een waxinelichtjeshouder. Ook deze zijn erg mooi geworden. In de middag was het tijd voor het jaarlijkse hoogtepunt van het kinderkamp: de zeepglijbaan. We hebben erg veel gelachen en veel plezier met elkaar gehad. In de avond was weer hetzelfde programma, maar dit keer werd het afgesloten met een kampvuur, inclusief glowsticks.

Donderdag was een wat rare dag, de grote wisseldag. In de ochtend hebben we afscheid genomen van de jongens en dat was best moeilijk en emotioneel. Kort hierop kwamen de meisjes al aan, wat vroeg om een snelle omschakeling van de aanwezigen. Lach op je gezicht en ook de meiden toffe dagen bezorgen! Aangezien het goed warm was, hebben we die middag met de meiden ook de zeepglijbaan gedaan, altijd een succes en een goede ijsbreker. Inmiddels waren ook Daan, Debora en de kinderen aangekomen. In de avond hebben we ook weer een sketch gedaan, een bijbelverhaal verteld en heeft Debora ons het kamplied geleerd. De meiden hadden dit snel onder de knie. Hierna was er weer een kampvuur.

Op vrijdag hebben we in de ochtend de waxinelichtjeshouders met de meiden gemaakt en na de lunch was het tijd voor de beautymiddag. Aangezien we de meiden ook iets mee wilde geven, hebben we een korte inleiding met ze gedaan over wat echte schoonheid nu precies inhoud. Dat je mooi bent zoals je bent en dat God toch wel van je houdt. Dit raakte de meiden wel echt. Hierna zijn we met z’n allen gaan tutten en hebben we ze hier en daar laten zien dat het ook met een klein beetje kan. Die knalrode lipstick blijven ze alleen erg aantrekkelijk vinden. Na het avondeten was het weer tijd voor het avondprogramma, dit keer vooral veel zingen en dansen. Een topavond om het meidenkamp mee af te sluiten.

Zaterdagochtend: tijd voor afscheid. Na een grote hoeveelheid selfies was het moment aangebroken om de meiden naar huis te brengen. Ook hier zijn weer wat traantjes gevloeid. Het is lastig om afscheid te nemen met de wetenschap dat ze weer teruggaan naar hun eigen omgeving. Gelukkig hebben we zowel de meiden als de jongens een paar onbezorgde en onvergetelijke dagen kunnen geven. Thuis aangekomen was het voor ons als groep bijkomen en napraten over alle belevenissen van de hele week.

IMG_4785

Op zondag zijn we in de ochtend naar de dienst geweest bij ds. Lörincz. Hierna zijn we in de loop van de middag naar Dirk-Jan gegaan, waar we muziek hebben gemaakt, hebben gezongen en een poging tot een barbecue hebben gedaan. In de avond was het op tijd naar huis en inpakken, aangezien we de dag erop al naar Cluj zouden vertrekken.

Op de laatste dag van onze reis, de maandag, zijn we naar Mureşeni gegaan. Hier hebben we met een grote groep kinderen gezongen en ook hebben we een sketch gedaan. Tot slot hebben we eten en drinken uitgedeeld. Nadat we de wijk bezocht hadden, zijn we op weg gegaan naar Cluj, waar we nog een gezellige laatste avond met elkaar hebben gehad en de laatste nacht hebben doorgebracht in een hostel van Prison Fellowship.

Dinsdagochtend ging de wekker in Cluj al weer erg vroeg, op het vliegveld hebben we afscheid genomen van Daan en Mirjam. De vlucht naar Eindhoven verliep soepel, we waren zelfs nog eerder geland dan verwacht. In Krimpen hebben we de reis afgesloten waar we begonnen: bij Jan Joost thuis. Hier hebben we God bedankt voor het feit dat we veilig thuis zijn gekomen en ook voor de bijzondere reis die nu toch echt afgelopen is.

Alles bij elkaar is het een mooie, bijzondere, emotionele en indrukwekkende reis geweest. En hoe vaak je ook al geweest bent, hetgeen je ziet raakt je steeds opnieuw. En dat is maar goed ook. We moeten onze ogen niet eens willen sluiten voor de erbarmelijke omstandigheden waar deze mensen in leven. Tel je zegeningen en dank God elke dag voor alles wat je van Hem krijgt. En bidt je mee voor zegen op het werk van het lokale team van CH!?

One thought on “Tel je zegeningen!”

1. Kees zegt:

Prachtige reis waarin jullie heel veel van jezelf hebben gegeven. Gods liefde laten zien. Dat geeft weer zegen op je eigen leven!