Naar school in Mureseni

foto-school

Vier jaar geleden startten we ons onderwijsproject in de huizen van een klein groepje zigeunerkinderen uit Mureseni. Deze kinderen waren niet in de gelegenheid om naar school te gaan, omdat ze op hun broertjes en zusjes moesten passen. Ze hadden geen schone kleding en waren altijd vies.

In het begin hadden we niet eens een tafel. Met een schrift op de vloer leerden de kinderen schrijven. In de afgelopen vier jaar tijd is er veel gebeurd. Er kwam een tafel met kleine stoeltjes. Een klein schoolbord en schrijfmateriaal. Kleding en schoenen. We hebben de eerste ‘diploma’ uitreiking gehad van een aantal meisjes die hadden geleerd om te lezen en te schrijven. Het project is gaan groeien en nu hebben we zelfs en klaslokaal in een staatsschool. Dit lokaal hebben we mooi aangekleed en we maken nu officieel deel uit van de school.

We hebben nog steeds te maken met uitdagingen. Het grootste probleem op dit moment is discriminatie, omdat wij de ‘zigeunerklas’ zijn. Onze klas wordt niet echt geaccepteerd door andere kinderen op school en zelfs het onderwijspersoneel ziet ons liever gaan dan komen. Gelukkig werkt de directeur goed mee en is hij erg blij met ons.

Halverwege dit jaar zijn we een procedure gestart om een stuk land van het stadsbestuur te krijgen beneden aan de heuvel van Mureseni, waar we containers op kunnen zetten. Daar kan ons project verder gerealiseerd worden. Dan kunnen ook de broertjes en zusjes worden opgevangen en hoeven de kinderen niet het naambordje ‘zigeuner’ te dragen. We bidden dat het stadsbestuur snel met een antwoord komt. We hopen dat we op Gods tijd een mooie en warme plek voor de kinderen kunnen creëren, waar ze zich altijd welkom voelen. Bid u met ons mee?